Viimasel ajal on hullult kirgiküttev teema suurperetoetus, mida saab, kui peres on vähemalt kolm last. Vähemalt ülepäeviti mõni Karin kirjutab, et kas tema väike Oliver on väärt vähem kui teised lapsed.
Reaalselt – kas päriselt on veel mõni inimene, kes ei saa aru, et alates 3+ lapsest on suurem toetus, et tõsta iivet. See ei tähenda, et sinu väike Oliver on vähem väärt. See tähendab, et kui peres on üks laps, on iive -1, kui peres on kaks last, on iive 0 ja kui peres on kolm last, on iive +1. See on motiveerimiseks, et Olivere oleks kolm, mitte üks või kaks. Kui sul on kaks väikest Oliveri ja sa mõtled, et krt kolme Oliveriga jääks kodu kitsaks ja autosse ei mahuks ja… siis äkki stabiilne igakuine toetus motiveerib sind kolmandat Oliveri saama.
Samas on mul küsimus – kes pagana päralt saab kolm last? Miljonärid olete või?
Räägitakse küll, et kui toetused tõusevad, siis hakkavad “igasugused” raha eest sigima. Ma ei eita, et mõningates peredes võib see tõepoolest nii olla, aga ma olen keskklassi inimene, kes omab keskklassi tutvusringkonda ja ma ei tea reaalselt mitte kedagi, kes suurperetoetuse pärast saaks kolmanda lapse.
Nii et ma saan aru, miks üritatakse inimesi motiveerida saama kolmandat last. Kes leiab, et toetused on suuremad kui laste peale kulub, siis ma ei tea, ju te oskate väga osavalt prügikottidest talvemütse õmmelda või midagi.
Nagu ma ütlesin, ma olen tavaline keskklassi inimene – ma pole rikas, et ma raha üldse ei loeks ja samas pole ma ka nii vaene, et ei saaks endale lubada seda, mida soovin.
Ja minu jaoks olid lapsega seotud kulud ikka väga hull üllatus. Ma saan aru, et esmakordse ema stardipakett on üsnagi kulukas. Samas – muidugi saab iga asja osta ka soodsamalt. Ma sain alguses rabanduse, et keskmine lapsevanker maksab 1000 eurot. Muidugi saab osta ka kasutatud vankri, aga ma elan maal ja see seab mõningad piirangud, et mulle päris mingi näkats ka ei sobi, vaja on ikka korralikumat tanki. Alla 500 euro sellist ausalt öeldes ei saaks isegi kasutatuna. Nii et Oskari vanker maksis rohkem kui mu esimene auto.
Muidugi olin ma ka klassikaline esmakordne ema, kelle lapsel oli tingimata vaja 40 euroseid kombesid, mida laps kaks korda kanda saab, enne kui välja kasvab, nii et mitmest kohast oleks saanud kokku hoida, aga igal juhul on stardipakett ikka jõhker laks rahakotile.
Kui laps sündis, siis ma sinisilmselt arvasin, et kõik vajalik on nüüd tükiks ajaks olemas.
Esiteks Oskar rinnapiimast suurt ei pidanud ja eelistab rinnapiimaasendajat. Samuti eelistab ta oma toitu tarbida lonksukaupa, nii et suur osa tehtud piimast läheb raisku. Nädalas kulub tal kaks pakki RPA-d, mis teeb kuus umbes 150 eurot. Masin, mis tema piima teeb, maksab 300 eurot. Ma ei raatsiks endale 300 eurost kohvimasinat osta, aga piimamasin lapse jaoks – muidugi.
Mähkmeid, niiskeid salfakaid ja hügieeniasju ma isegi kokku arvutada ei jaksa. Pakun, et ma sinna saja euro lähedusse lähevad need hügieeniasjad kuus.
Trennid maksavad Oskaril 100 eurot kuus. Pluss kütus ja mu viimne närviraas.
Nii kui ilm külmaks keeras, oli vaja soojasid asju. Jahedama ilma kombekat, külmema ilma kombekat… Villafliisist kombekas koos papude ja kinnastega – 150 eurot. Tõsi, mu enda jope maksab ka umbes nii palju, aga mina saan seda kanda vähemalt viis aastat, kui tema ainult üheainsa sügise.
Kui veel päris külm ei olnud, oli vaja ka sügisest soojakotti, 100 eurot. Ja soojakotti turvahälli, mille ma õnneks sain hästi soodsalt.
Nüüd läks õige krõbedaks, nii et oli vaja jälle uut soojakotti – järelturult 100 eurot, päristurult ilmselt gaziljon eurot. Ja soojemat mütsi oleks ka vaja – 50 eurot. Kusjuures see müts sobib ainult soojemaks talveks, kui on külmem talv, siis veelkord 50 eurot. Mu enda talvemüts maksis 12 eurot ja nagu ennegi, ma saan seda kanda vähemasti viis aastat, kui laps ainult ühe hooaja.
Ja need kõik asjad on max üheks hooajaks, kui sedagi! Ma ei taha mõeldagi, kui see laps jalad alla võtab ja tal on vaja iga aasta uut kombekat, saapaid, kindaid, mütsi… Sügiseks, talveks…
Iga kuu on seni olnud vaja mõni suurem asi osta. Varsti turvahälli asemel turvatool ja ilmselt sada muud asja, millele ma ei oska praegu mõelda.
Nii et vähemalt 500 eurot kuus kulub selle putuka peale ära nii et silm ka ei pilgu. Ja mu laps on alles 4-kuune. Ma ei näe, et need kulud vähenema hakkaksid, pigem ikka tõusevad. Ja kui neid lapsi oleks kolm… Jah, muidugi saab siit-sealt kokku hoida, aga ikkagi on laste kasvatamine meeletult kallis. Ma suudan üleval pidada oma ühte last kohe kindlasti, teist ka suudaks, aga kolmas paneks犀利士 mind juba kahtlema.
Nii et mul pole midagi selle vastu, kui paljulapselised perekonnad saavad rohkem toetust. Jumala eest, müts maha (kõik need kolm 50 eurost talvemütsi), te väärite seda.
Mari
16/11/2022 — 20:40
Tegelt ütleks et esimene ja teine on siiski kallimad. Kolmandaga kui järjest saada on suur osa asju juba olemas millele enam uuesti raha ei pea panema ja lasteriietele väga suur järelturg kuna kannavad vähe ja asjad püsivad korralikud. Ma saan aru et tahetakse iivet tõsta aga olles kõrvalt näinud neid raha pärast lapsesaajaid.. ausalt ei poolda seda suurt toetust. Kes tahab kolmandat saab selle ka ilma suure toetuseta ja kes ei taha ei saa neid ka koos sellega. V.a need toimetuleku piiril elavad kes saavad raha pärast.
merjeblogi
16/11/2022 — 20:55
No kuidas võtta… nagu ma ütlesin, ma 1. ja 2. saaks hakkama, 3. tekitaks juba kahtlusi 🙂 Ma elan küll eramajas, aga näiteks kolmas laps siia enam ei mahuks mitte kuidagi, peaks suurema kodu ostma. Autosse ei mahuks 3 turvatooli. Kolmas laps on ikka väga suur lisakulu ja saan aru, miks osades peredes annab see toetus motivatsiooni astuda samm, mida ehk on tahetud astuda, aga pole julgetud.
Lilian
17/11/2022 — 07:30
Just kallimad, kui saada järjest lapsi! A kui ei saa? Oled mõistusega inimene ja saad lapsed suurte vahega ja veel hullem, erinevast soost, kes kasvavad erinevates tempodes. Kas siis ka on teine ja kolmas odavam? Mina kasvatasin 13a kahte last nende pisikeste toetuste najal ( hetkel 13a, 5a ja 5-kuud), ei vingunud kunagi ja teinud teist ega kolmandat kohe otsa raha pärast aga ometi pannakse mind patta kõigi nendega, kes nüüd “hakkavad raha pärast” lapsi tegema ja “miks sa muidu selle kolmada said, kui mitte raha pärast”. Tere talv! Ma olen alati lapse saamist mõistusega võtnud, kasvatan esimese piisavalt suureks, lâhen tööle paariks aastaks, õpin miskit juurde ja kui tunnen, et nüüd on õige aeg, siis tuleb see teine laps. Sama kehtib ka järgnevate lastega. Vastasel juhul oleksin ma tüüpiline fbki gruppide emme, kel 1-2 last ja kurdavad, kui raske elu ning tass tühi aga samal ajal uue tite ootel.
M
23/11/2022 — 11:58
Kõik ei sünnita lapsi järjest.
Mul 3 last. Hetkel P3, P7 ja kohe T12a.
Lapsed sündinud eri aastaaegadel, mõõtmed väga erinevad, ühel kitsam jalg, teisel laiem.
Igakord, kui keegi ütleb, et saab ju anda asju ühelt lapselt teisele edasi, sooviks ma seda reaalselt näha. Kas ma peaks, kõik asjad 8-9a hoiustama (kus seda teha, sest kodu pole kummist ja nii, et asjad kahjustusi ei saa)?
Ma olen küll püüdnud kallimaid asju hoida alles, aga reaalsus on, et saapad/kindad/kombe/mütsid, mis sobivad ühele ei pruugi teisele.
Lisaks, mingist vanusest on tüdrukute/poiste asjad ikka erinevad. Laps soovib ka oma arvamust riiete suhtes, kindel värvi soov või pilt.
Autoga kahjuks on, et igasse tavalisse autosse ei mahu 3 tooli, aga lapsed on tooli seaduse järgi 12a, 150cm või 36kg, seega peab vastav auto olema ja nende autode valik kahjuks kesine.
Kas sa tead, mis maksavad huviringid Tallinnas? Ujumine 85 eurot kuu, üks laps, jalgpall/võrkpall/male/rahvatants/muusikakool keskmiselt 50 eurot kuu üks ring lapse kohta. Ehk, kui 3 last ja kõik 2-4 ringis on see juba korralik summa. Meil kulub näiteks hetkel see 520 eurot, kõik laste huviringidele.
Minule on see uus seadus suva, lapsed tegime endale ja saame hakkama, kuigi iga toetus on abiks aga mind ajab närvi, kui keegi, kellel endal 3lapsega kogemust pole võtab sõna ja õpetab, kuidas ikka 3ga on odavam, kui ühega. Sa ise 3 last ja räägi seda juttu uuesti.
K.A.
17/11/2022 — 05:34
Mind ajavad naerma kommentaarid, mis ütlevad, et suurtel lastel jäävad riided üle ja kulutused väiksemad. Esiteks, mul on 3 tütart, 2a vahedega. Nad on hooajaks täiesti teist mõõtu kui nende õed. Lisaks on nende kehaehitused erinevad, üks laps on kriips ja teine on pontsakas, ehk vanima lapse riided ootavad noorimat õde 4a!!. Mu kodu on nagu ladu ja tihtipeale juhtub, et riided on liiga suured või liiga väiksed kui neid vaja on. Jah, retuusid, tsärgid jms asju saab kanda igal hooajal, aga need ei maksa just eriti palju ka. Aga nt kombed, jalanõud, sel aastal pidin ostma igale lapsele ja oh ei,ette ei saa ka osta, sest suvel on valik kesine. Ostsin 2 kombet järelturult, hind oli hea, mõlemad kombet erinevalt müüjalt, üks haises tugevalt suitsu järgi ja teine jala juustuka, pesin 2x ja tuulutasin, läks natuke paremaks, aga mitte ideaalseks, ehk siis ka järelturg on suur risk.
Teiseks, me elame suures korteris(kuidas teisiti 5 liikmeline pere saaks), kommunaalid on talvel 400€-500€, hetkel elekter 60€, aga meil on fix pakett alates 2021(ehk hinnatõusu mõju veel pole), aga olen vaadanud, et meie tarbimise juurels maksaksime elektrit umbes 300€/kuus kui oleks praegune hind mis kõigil.
Kolmandaks on autode valik keeruline, igasse autosse ei mahu 3 turvatooli.
Ja no neljandaks. Ma olen hetkel kodune, jumal tänatud. Mu lapsed on 3 nädalat lasteaiast kodus olnud ja on 2 nädalat ilmselt veel. Kui ma tööl käiksin, mis siis saaks? Mitte keegi ei taha sellist inimest tööle. Ehk siis meie jaoks on see suure pere toetus suureks abiks. Hetkel käin õppimas, et leiaksin endale töö, mida saaksin kodust haigete laste kõrvalt ka teha, sest teisiti ma tulevikku ette ei kujutaks.
Ja ei, me ei teinud lapsi raha pärast, aga ütlen ausalt, et see oli motiveeriv, et saada lapsed väikese vahega(esiteks juba emapalk jäi siis samaks kõigi kolmega). Lisaks on väikeste vahedega lastega hea see, et nad on üksteisele sõbrad ja mängukaaslased, õpetajad. Veel on hea see, et kui lapsed on suured, oleme meie veel endiselt noored 🙂 juba praegu saab kõik 3 vahel vanaemale anda ja ise natukeseks end tuulutama minna
Krista
18/11/2022 — 05:33
Appii, mis õudne tarbimine hakkab pihta rasedusega. Ma olen esmakordne lõpurase ja mul on kõikide asjade peale kulunud 500 EUR (sh cybex häll, vanker, istumisosa jne…elan ka linnast väljas). Ma lihtsalt loen ja imestan, kuidas minnakse hulluks oma tarbimisega, kui saadakse esmakordselt emaks. Täiesti ebavajalik. Võiks natukene laiemalt mõelda – planeedile…et nendel järglastel ka kuskil elada oleks, mitte igat mõttetut vidinat ja kümme erinevat kihti riideid soetada (monitor, kiiik jms…). Kohutav, mis toimub beebigruppides – hull trumpamine käib ja kõik arvavad, et seda parem ema ta on. Imik vajab ikka tähelepanu ja armastust. Ei ole vaja mingeid vaikse müra asju ja automaatset kiigutajat… naguuu anna ise seda tähelepanu (laula, kiiguta). Selle meeletu tarbimise tagajärjel ei ole varsti kohta enam, kus lastel elada…Maailm niigi ülerahvastatud ja jube hästi elatakse ikka…ebavajalikult hästi on elatud…vaadakem laiemat pilti. Ainuke positiivne asi selle sõjaga on see, et inimestel jääb vähem raha ja äkki enam ei saa igat vidinat omale soetada. Eks elu ja loodus paneb asjad paika.
Aga jah Tõmmake tagasi natuke…
merjeblogi
18/11/2022 — 07:34
Sa said vist palju asju tasuta sõpradelt? Sealhulgas Cybex hälli? Mina näiteks ei saanud kelleltki midagi – sel juhul on 500 eurot kõige peale ikka utoopia. Pealegi julgeks turvahälli võtta vastu ainult väga lähedaselt inimeselt, isegi tuttavalt mitte, sest kunagi ei tea, ehk see on avariiline ja ei tee oma tööd nii nagu peab.
Selles suhtes olen täiesti nõus sinuga tarbimise osas. Sulle võib tunduda nii, aga tegelikult ma ei ole eriti suur tarbija. Mul on üsna vähe asju ja kõike, mis mul on, ma päriselt kasutan. Ja mida enam vaja ei ole, annan enamasti tasuta teisele ringile, prügisse läheb minu poolt asju ikka väga vähe. Aga lapsel on tõesti vaja üsna palju asju. Kuigi jah – kõiki asju, mida ma talle ostsin, ma ka kasutan aktiivselt, miski ei vedele nurgas, sest mul oli lihtsalt vaja mingi vidin osta.
Teisalt ma arvan, et su suhtumine on üsna ekstreemne. Ema on ka inimene. Näiteks sa ütled, et beebimonitor pole vajalik. Kuidasmoodi sa plaanid ta siis näiteks õue vankrisse magama panna? Istud kogu aeg kõrval? Ma panen lapse õhtul üles korrusele magama ja monitor kõrvale, et saaksin all näiteks abikaasaga filmi vaadata. Monitorita ma peaks tal kogu aeg kõrval olema.
Beebikiik (kui pead silmas seda lamamistooli) on meil ka täiesti asendamatu ja iga päev kasutuses. Mu laps ei taha kogu aeg olla matil, ta keerab end ainult kõhuli ja kaua niimoodi olla ei jaksa. Pealegi ma ei julgekski teda jätta matile valvsa pilguta. Mis ma siis tegema peaks, teda terve aeg süles hoidma? Ema tahaks ka vahel duši all käia, süüa, koristada ja muid asju teha.
Valge müra masin – nojah, tegelikult saab ka telefonist või arvutist valget müra lasta. Aga kui see aitab lapsel paremini uinuda ja magada, siis jällegi – ema on ka inimene.
Vankrikiigutajaga sama lugu – mul endal pole, aga kui mõni laps on nõus magama ainult liikuvas vankris, siis ema on ka inimene, ta ei pea suutma ja jaksama mitu korda päevas tunde ringi kõndima, et laps magaks.
Nii et jah, muidugi võib emana päevad läbi laps süles olla, kiigutada ja laulda, aga ma leian, et asjad on loodud selleks, et meid teenida ja meie elu lihtsamaks muuta. See ei tähenda, et peaks arutult kõike kokku krabama. Ikka kuldne kesktee.
Krista
18/11/2022 — 08:48
Inimesed on lihtsalt niiii mugavaks ja laisaks läinud, et jube…eks see nutimaailm seda teeb…ja vabandus on see, et ema on ka inimene….appi kuidas küll meie vanemad hakkama said…panidki lapse vankrisse õue magama ja vsjo 🙂 aga nooo saan aru, et iga hetk vaja kõike kontrollida…kanaemade ajastu ja fookus hoopis mingitel asjadel, selle asemel, et nautida seda lühikest aega…sry su postituses olevad hinnad tõmbasid lihtsalt hinge kinni. Eks loll on see, kes vabandust (põhjendust oma tarbimisele) ei leia eks 🙂
Jah, mina võtsin taaskasutusest kõik asjad, mis vaja ja väga minimaalselt.
merjeblogi
18/11/2022 — 09:41
Ühesõnaga sa paned lihtsalt lapse üksinda õue magama ja vsjo? Kuidas see välja näeb, kas sa jätad akna lahti või, et teda kuulda? Külm tuleb tuppa ju, kütmine praegusel ajal ei ole ka odav lõbu. Ma ei kujutaks küll ette, et ma lükkaks lapse vankriga õue magama monitorita. Laps nutaks ju seal hingetuks ennast ja ma ei kuuleks seda.
Beebimonitor pole küll selline asi, et oo tahaks mingit uhket uut sädelevat asja. Kui laps ärkab vankris, ma jõuan kohe tema juurde, mitte ta ei karju tükk aega, niimoodi et ema ei kuule. Kõik magamisajad lapse kõrval istuda ja valvata on ju ka absurdne.
Meie vanemad tegid paljusid asju teistmoodi, sest ei olnud lihtsalt võimalusi. Nüüd on. Ega turvatoole ka polnud, visati laps tagaistmele turvavööta. Ilmselgelt kui on võimalus last sõidutada turvaliselt, ostetakse turvatool. Kui on võimalus laps õue turvaliselt magama panna, et teda kuuleb, kui ta ärkab, ostetakse beebimonitor. Kunagi polnud ilmselt lapsevankreid ka, tariti lapsi süles, sa ju ilmselgelt ikka kasutad vankrit enda mugavuse pärast? Selles suhtes võid ju teda ka süles tassida, milleks sa tarbid?
Sorry, aga sa oled ikka veits ekstreemne oma arvamustega 😀 Ei mõista seda.
Anonüümne
18/11/2022 — 11:18
Nii naljakas lugeda seda esmakordselt lõpurasedalt, kellel tegelt puudub vastsündinu kasvatamise kogemus. Kui irooniline. Minu laps ainult kisas vankrisse pannes, pidin panema nutitelefonist talle mingi lennukimüra ja muudkui kõigutama. Ehk siis kõmpisin 20km iga ilmaga iga päev. Mööduv nähtus muidugi, mõned kuud vaid, kuid kui siis oleks olnud olemas valge müra masinad ja vankrikoigutajad oleksin ainuüksi nende eest selle tonni välja käinud ja süda rahul. Ilmselt emadus muudab sind empaatilisemaks!
K
18/11/2022 — 12:09
Saa oma laps kätte, siis räägi edasi 😀😀
Anx
20/11/2022 — 18:17
Aaaamen!
Krista
18/11/2022 — 15:32
“Pidin panema lennukimüra..” – kes sind küll sundis ja see oli reaalselt su jaoks ainuke lahendus? Jah, mõnele lapsele ei sobi vankris olla…ei ole mõtet teda sinna magama sunniviisiliselt siis toppida. Mul eramaja ja terrassil saab laps magada, võimalik iga hetk ju aknast vaadata, kui miski jama. Korteris tundub veel eriti lamp mingi monitor. 20km konnin praegugi iga ilmaga iga jumala päev…see nüüd küll mingi suur asi ei ole. See, et minu laps veel sündinud ei ole, ei tähenda, et mul ei ole kogemust vastsündinutega.
Jätkuvalt leian, et minnakse hulluks oma ületarbimisega & mugavustega. Saab kordades säästlikumalt elada. Need hinnad siin postituses ikka korralik liialdus! Aga ma rohkem ei soovi siin maailma parandada, eks te ise teate 🙂 kurb lihtsalt, et nii saamatud ollakse ja laiemalt ei suuda mõelda.
merjeblogi
18/11/2022 — 17:45
Valge müra rahustab muide last, sest ta kuuleb üsas samasuguseid helisid… 🙂 See on tema jaoks tuttav heli.
Mul magab laps ka akna taga terrassil, ma ei kuule teda tuppa, v.a kui ta juba hüsteeriliselt karjub. Mul on muidugi kolmekordsed aknad ka, ehk sul on õhemad. Muidugi ma ka heidan aeg-ajalt pilgu peale aknast, aga mitte ju kogu aeg ja laps võib nullist sajani hüsteeriasse minna ikka väga-väga kiiresti. Ma ei tea, sa pead siis vist seal akna juures istuma lihtsalt terve uneaja. 😀 Ma eelistan, et ta ärkab ikka pehmelt, mitte et peaks mind röökima iga õueune ajal. Aga no eks sa ise tead. Selles suhtes näed sa seda alles siis, kui sul laps olemas on. Mina isiklikult last õue monitorita ei jätaks.
Agnes
18/11/2022 — 18:42
Kõige paremad ja targemad lapse kasvatajad on ikka need, kellel endal ühtki last ei ole. 😉 Minul on ka imikute ja väikelastega palju kogemusi, alles tänagi sain ühe poole aastase noormehega tegeleda. Aga kuna mul endal last ei ole, siis ma ei võta sõna teemadel, millest ma praktikas mitte midagi ei tea. Ja sa ole selle lõpurasedana 20 km maha kõndimisega ettevaatlik.
merjeblogi
18/11/2022 — 18:49
Tead, ma hakkasin mõtlema, et ta huiab lihtsalt 😀
Agnes
18/11/2022 — 19:28
Ma seda tahtsingi sulle läbi lillede vihjata, päris trolliks nimetada ei tahtnud. Aga kui kõnnib nagu part ja prääksub nagu part…
XX
18/11/2022 — 19:44
Kui on ette teada, et laps tarbib oma piima ainult lonksukaupa, siis miks ei teegi seda piima väiksemates kogustes, et vältida raiskamist?
Ja 50€ mütsi peale võtab ikka suu lahti. Ei usu mitte ilmaski, et see on ainus müts, mis lapsele kõlbab.
Nüüd lastetoetustest. Ei maksa ära unustada, et toetust hakatakse maksma kõigile, kes on omale vähemalt kolm last suutnud kokku kombineerida. Ei tõsta see iivet midagi kui naisel on kolm last kolme erineva mehega või mehel kolm last kolme erineva naisega. Lapsi vanemate kohta on neil vähem kui kahe lapsega tavaperes. Aga toetust saavad.
Kui on suur soov iivet tõsta, siis kõige olulisem on just see, et sünniksid esimesed ja teised lapsed. Kui inimestel puudub majanduslik kindlustunne, siis lükatakse esimese lapse sündi edasi ja lõpuks sünnibki ainult üks laps, sest üks laps võiks ju ikka olla, aga rohkemate laste saamiseks ollakse juba liiga vana. Ei aita iibe tõstmisele kaasa vähesed suurpered kui enamik peresid on lastetud või 1-2 lapsega.
Lisaks on see summa nii suur, et on inimesi, kel polegi enam mõtet tööl käia. Loomulikult pole kodus laste kasvatamine mingi puhkus, aga kas me tahame, et meil tekiks inimesi, kes elavadki ainult toetustest? Ja loomulikult teevad suuremad toetused Eesti sisserändajatele atraktiivsemaks, aga kas me tahame oma rahvaarvu niimoodi suurendada?
Ja üleüldse, seda toetust hakkavad näiteks saama ka riigikogu esimees ja aseesimees. Kas neil on tõesti rohkem abi vaja kui näiteks poemüüjana töötaval ning üksi last kasvataval emal, kelle lapse isa vingerdab elatise maksmisest kõrvale ning lapsega ei tegele? Või on ta ise süüdi, et kehva mehe valis?
Nii et mina kohe päris kindlasti sellist rahakülvamist ei poolda ning iibe suurendamisega pole sel ka mingit pistmist. Ikka ainult kevadiste valimistega.
Ning ennetavalt mainin ka, et laste kasvatamise kogemusi on mul päris mitmeid aastaid.
merjeblogi
18/11/2022 — 20:26
Eks ta vahepeal tahab rohkem ja vahepeal vähem. Kodurahu huvides on parem igaks juhuks veits rohkem teha, muidu on kisa taevani, kui otsa saab ja ootama peab juurde tegemist.
Rents
21/11/2022 — 11:07
“Ei tõsta see iivet midagi kui naisel on kolm last kolme erineva mehega või mehel kolm last kolme erineva naisega. Lapsi vanemate kohta on neil vähem kui kahe lapsega tavaperes.”
See on muidugi tõsi ainult siis, kui kõik need kolm erinevat meest teiste naistega lapsi ei saa – aga sinu näites on tavaliselt tegu nende “igast õigest suhtest peab ikka laps ka sündima” inimestega, nii et sellistel meestel võib neid vabalt ka viis olla. 😀 Aga mina näiteks ei kujuta ette, et ma oleksin 20aastaselt lapsi saanud – mitte mingit haridust veel polnud, karjääri polnud, seljatagust polnud. Olen ise üsna vaesena kasvanud ja oma lapsele ei tahtnud seda kogemust, et vahel tuleb nädal aega praekartuleid süüa ja liha sinna kõrvale panna pole. Aga siin peaks pigem olema juba hästi toimiv sotsiaaltoetuste süsteem, mitte nii, et iga ema saab esimese lapsega igaks juhuks paar sotti kuus, et tahaks neid kohe rohkem teha.
Ja see “noorem laps võib ju vanema lapse asju kanda” kehtib kas ainult toariietele või peredes, kus näiteks seksitakse ainult teatud aastaajal vms, et lapsed ikka kõik ühel ajal sündinud oleks – kui üks sünnib suvel ja teine talvel, siis üks ilmselt teise talveriideid ei kanna, sest suurused ei klapi (kuigi mul sõbranna laps, kes on minu omast paar aastat vanem, sündis küll paar kuukest varem, aga kuna tema oma oli pisikene ja minu oma koljat, kannab minu oma oma esimesel isekõndimise talvel juba suurusi 80 kuni 86, ja tema oma oli küll vanem, aga ikka veel alles 74 peal).
Ahjaa, mütsidega on (eelkõige esimesel aastal muidugi) see teema ka, et kasvuspurdi ajal võivad nad vabalt kuuga cm peaümbermõõtu visata ja läheb mitu mütsi ühe talvega. 😀
xxx
22/11/2022 — 10:31
Mina olen ka ootamas oma esimest beebit, kes peaks tähtaja järgi sündima siin nüüd detsembri alguses. Ma ütleks omast kogemusest, et nende beebi asjadega on täpselt nii, et võid kuluda tuhandeid sinna aga võib ka väga odavalt saada – kõik on enda mugavuse ja nö ilumeele taga (ehk et kas sobivad ka kasutatud asjad või tahaks kõike uusi ja ilusaid). Ise üritasime leida sellist hea hinna-kvaliteedi suhet ja märksõnaks ikka järelturg. beebipoodides asjad ikka ulmekallid. 50 eurist mütsi või 150 eurist soojakotti poest ma ei raatsinud osta (kuigi teenin ka üle keskmise), aga sain 50euriga Voksi soojakoti järelturult ja ka white noise masin, beebimonitorid jms samuti poe hinnast vähemalt poole soodsamalt. Ütleks, et väga palju asju ja riideid liigub, mis on tegelikult ülivähe kasutatud (on ostetud, aga pole lapsele meeldinud, lihtsalt sobinud vms). Kui on ikka väga kole ja kulunud, siis ei osta ofc. facebookis on grupid kus jagatakse ka tasuta viisakaid asju (kui nt eelarve ikka väga pitsitab). Meil teine laps ka iseenesest väikese vahega plaanis. Huvitav on see, et kontekstis kas teine/kolmas/neljas vms on odavam räägitakse palju riietest, aga ma ütleks, et suurema osa eelarvest võttis mul küll muu tavaar ja seda plaaniks küll teise lapse jaoks alles hoida ja kasutada (babybjörni tool, white noise, monitorid, voodikarusell, turvahäll jne), et selle võrra võiks järgmine odavam olla. Muidugi see on iseküsimus, kus kogu seda tavaari vahepeal hoida :D. Riideid saab second handist küll üliodavalt, ka korralike brändide omi.
Rents
26/11/2022 — 22:39
Minu kogemus ütleb, et riideid saab järelturult kuni roomama hakkamiseni – alates ca suurusest 74 või nii hakkavad riided prügikasti minema, pole enam annetuskasti jaoks piisavalt viisakad. Ja mitte ainult trööpamise mõttes, vaid selle aja peale kasvab laps nii palju aeglasemalt, et kui varem jõudis mõni asi ainult kolm korda pessu, siis nüüd jõuab 30 (lisaks toitmine – suvel sõi mähkme väel, nüüd pole selleks alati piisavalt soe).